VAN START

Op 25 januari van 1991 werd Crystal Park ingeschreven in het handelsregister van de KvK als de eenmanszaak van Gerbrand Pot.

Op dat moment studeerde hij nog contrabas en basgitaar aan het Conservatorium in Arnhem en hij wilde zijn activiteiten – bestaande uit optreden, managen van bands en de realisatie van muziekproducties – meer bedrijfsmatig uitvoeren en professionaliseren.

Het bedrijf was gevestigd op een zolderetage aan de Deventerweg 129 in Zutphen.

IN DE GARAGE

Er werd voor een aantal maanden een kantoor betrokken op de eerste verdieping van café ‘OMA’ (Ochtend Middag & Avond – nu genaamd Café ‘Schatjes’) waar cursussen werden gegeven en activiteiten voor het café werden ontwikkeld. De situatie van ‘kroeg aan huis’ leidde tot veel gezellige momenten en voldoende openstaande rekeningen…

In de zomer van 1992 werd de garage van 6 bij 3 meter bij het ouderlijk huis aan de rand van Zutphen omgebouwd tot geluidsstudio. De faciliteiten werden steeds uitgebreid met de nieuwste apparatuur en er werd voor het eerst een Apple Macintosh aangeschaft. Deze Mac II stond in een kast van KPMG in Amsterdam te verstoffen en mocht worden overgenomen voor 1.000 gulden – wat voor die tijd een zeer goede deal was.

Tussen 1992 en 1995 werden verschillende cd’s geproduceerd waarvan vele voor het Duitse platenlabel Autogramm. Crystal Park realiseerde de opnamen, mixage en de mastering van cd’s voor onder meer Porff (D), Woodside Now (Schotland), The Cane (D), MaMa (Fr) en uit Nederland onder meer de Handrik Haverkamband, Free Kick en de solo-cd van Ton Dijkman (drummer Marco Borsato).

Radiocommercials…

Naast muziekproducties in die jaren ontdekte Gerbrand de reclamewereld en begon in 1993 radiocommercials te produceren. Via Pim Kaper – die later een van zijn beste vrienden werd – ontmoette hij de directie van Omroep Gelderland en werd hij huisproducent.

Naast radiospots voor regionale omroepen werden ook al snel spots voor landelijke zenders gemaakt. Toen een voice-over op een keer niet kwam opdagen en de deadline moest worden gehaald sprak Gerbrand zelf de tekst in en de klant was zeer tevreden.

Vanaf dat moment kon er met zeer grote snelheid worden geproduceerd want Crystal Park had alles in de hand; de creatie (het bedenken van een concept en het schrijven van teksten), de productie (muziek en geluidseffecten) en de voice-over.

STEEDS DRUKKER…

Inmiddels werd het steeds drukker en liepen de verschillende producties af en toe flink door elkaar; soms moest een band een korte pauze nemen zodat er snel even een voice-over kon worden ingesproken en de commercial kon worden gemonteerd. En met commercials werd op dat moment veel geld verdiend. Ter vergelijking: een bandje was bereid om tussen de 350 en 450 gulden per dag te betalen, terwijl een radiocommercial als snel tussen de 500 en 1500 gulden opbracht. En dat smaakte naar meer…

1995 – er waren inmiddels twee audiostudio’s operationeel waarvan de ene gericht was op muziekproductie en de ander op meer commerciële producties. Naast de garage achter het ouderlijk huis was er ook een compacte studio op een inmiddels betrokken etage aan de Nieuwstad 9 in Zutphen. Het managen van twee locaties bleek wat lastig, dus werden de studio’s op de Nieuwstad samengevoegd. Ten koste van de slaapkamer, die moest verhuizen naar een klein kamertje waar het bed nauwelijks in kon…

1996

Video werd de nieuwe uitdaging. Regionale TV-zenders mochten ook commercials gaan uitzenden en na enkele verkenningen met producent APEX uit Deventer besloot Gerbrand het zelf aan te pakken. Er werd een AVID-montageset aangeschaft (125.000 gulden) maar waar zou die moeten komen te staan? Het werd de woonkamer… En met zijn toenmalige vriendin (inmiddels vrouw) verhuisde hij naar de overkant waar toevallig een etage leeg stond. Dus: aan de ene kant van de straat stond een lift naar beneden en aan de andere kant stond een lift die de spulletjes omhoog stuwde…

Ook was dit het jaar waarin voor het eerst sprake was van echte medewerkers; stagiairs die zo goed bevielen dat ze mochten blijven. Ook maakte Gerbrand kennis met Tino Klumpen die op dat moment zijn eigen bedrijf had in grafisch werk en voorzichtig de eerste stappen wilde maken naar online publicaties. Dit was ook het jaar waarin het duo G&T voor het eerst in opdracht van het HBA een reclamecampagne mocht realiseren voor alle Nederlandse Schoenmakers.

1998

Het bedrijf verhuisde naar Brummen, naar een notarisvilla uit 1882 waar eerst de keukenshowroom van Paul Wissink in gevestigd was. In de grote open ruimte zaten de verschillende medewerkers van Tino (grafisch, print en online) en Gerbrand (radio, televisie en bedrijfsfilms) samen met Peter Tump (3D-animaties).

OP STOOM…

In die jaren kwam het bedrijf goed op stoom. Er werden voor het eerst langere series van TV-programma’s gemaakt zoals Gastronomisch Gelderland, Gelders Business Klimaat en het zeer succesvolle Helicam Gelderland waarbij integrale opnamen van helicopter-vluchten werden uitgezonden via Omroep Gelderland.

Ook werden intensieve samenwerkingen opgezet met VBV De Graafschap, Vitesse en NEC, waarvoor Crystal Park de nabeschouwingen en diverse videopresentaties realiseerde. Via de voetbalclubs worden contacten gelegd met bedrijven – onder meer met De Graafschap sponsor Centric – waar Crystal Park een jarenlange relatie mee zou onderhouden. Het bedrijf varieert in omvang tussen de 10 en 15 medewerkers en het is een dynamische tijd, maar dat is het altijd wel geweest…;-)

2006

Het bedrijf van Tino is inmiddels geïntegreerd in het bedrijf van Gerbrand. Er wordt meer nadruk gelegd op multimedia en online; voor verschillende internet-campagnes en virals worden interactieve presentaties ontwikkeld en er is behoefte aan programming; dit luidt een nieuwe fase in.

In dit jaar doet de eerste programmeur zijn intrede in het bedrijf. Er wordt gewerkt aan een CMS voor interactieve flash-presentaties waarmee voor onder meer Centric IT-solutions een complete bedrijfspresentatie wordt geconstrueerd.

Er is altijd sprake geweest van een visie op ontwikkelingen in nieuwe media en Gerbrand geeft veel presentaties over concepten en ideeën in online communicatie die bedrijven kunnen helpen aan meer klanten en meer omzet. Er wordt – met name door Tino – veel onderzocht en ontwikkeld dat niet meteen leidt tot omzet; er was een sterk geloof in de toekomst.

2008

Er wordt gestart met RegioZ; een online videokanaal waarin ondernemers in Oost-Nederland d.m.v. talkshows en presentaties kennis opdoen en uitwisselen. Wekelijks worden er meerdere uitzendingen gemaakt vanuit de vaste studio in Brummen met Gerbrand als presentator. Landelijk bekende gasten kwamen met genoegen naar Brummen om hun kennis te spuien en te delen.

Er werkten op dat moment ongeveer 17 mensen bij Crystal Park – een hele opgave om die te managen en (op tijd) te kunnen betalen. Er is een strategische samenwerking met Centric waarbij Crystal Park mede-aandeelhouder is in Centric iTV-Solutions – de werkmaatschappij waarmee ideeën, producten en diensten van Crystal Park aan de man worden gebracht.

Eind van dat jaar krijgt Crystal Park de opdracht om voor Rabobank Graafschap-Noord het virtuele kantoor te ontwikkelen.

2009 – het virtuele kantoor voor Rabo is een daverend succes. Het biedt Crystal Park de mogelijkheid om de activiteiten te verkopen aan Centric, want op dat moment barst de crisis goed los. Het geld dat Crystal Park verdient wordt dan ook meteen gebruikt om het bedrijf te saneren en gezond(er) te maken. Dat is nog niet zo eenvoudig; sommige mensen wordt vriendelijk verzocht naar een andere baan uit te kijken. Anderen vetrekken uit zichzelf.

2011

Crystal Park verhuist naar een ruime etage aan de IJsselkade in Zutphen, de stad waar het bedrijf in 1991 is begonnen. Met een klein(er) team wordt nog steeds gewerkt aan audiovisuele bedrijfspresentaties, fotografie en online publicaties (websites, online magazines). Veel opdrachtgevers zijn trouw en schakelen Crystal Park in voor interne en externe communicatie.

Door jarenlange ervaring en een open mind is Crystal Park in staat om bedrijven goed van advies te voorzien in hun communicatie-strategie en het creëren van (audiovisuele) content. Crystal Park wordt gezien als een veelzijdig bedrijf met een mooie portfolio; de creativiteit is altijd voelbaar en het gaat geen uitdaging uit de weg.