HOE PROMOOT JE EEN STAD?

In de zomer van 2016 werden we door Stichting Zutphen Promotie gevraagd om een concept te bedenken voor de audiovisuele promotie van de mooie Hanzestad Zutphen. De stadspromotie – ook wel citymarketing genoemd – richt zich op het ‘bewerken’ van verschillende doelgroepen, te weten de drie B’s – Bezoekers, Bewoners en Bedrijven.

Meestal wordt een ronkende video gemaakt met epische muziek en een wervende VoiceOver, maar dit vonden wij niet passen bij een mooie historische stad…

Wij vinden: een stad wordt bevolkt en ‘gemaakt’ door mensen; vertel je hun verhaal, dan weet je wat er speelt. Daar waar zij wonen, werken, vrijen, ruziemaken en feestvieren daar hebben ze een binding mee. Kijk door de ogen van de stadsgids, de sterrenchef, de winkelier en de fotograaf en je zult zien dat ze allemaal hun eigen verhaal hebben.

En elk verhaal heeft weer zijn eigen beelden, beelden die hun verhalen ondersteunen en versterken…

Winkelier Manon Bagijn over haar karakteristieke pand – waarvan in Zutphen diverse zijn – en waarom het zo leuk winkelen is in Zutphen.

Stadsgids Anton de Ronde over de bijzondere geschiedenis, de prachtige historische gebouwen en zijn favoriete plekken in Zutphen.

Sterrenchef Peter Gast over het gebruik van lokale ingrediënten en de variëteit aan Horeca in Zutphen.

Fotograaf Patrick van Gemert over de beste plekken om de mooiste foto’s te maken van de stad aan de IJssel.

OVER DE GRENS

De films zijn bedoeld om toeristen naar Zutphen te trekken. Niet alleen uit Nederland, maar zeker ook uit Duitsland – en het mag natuurlijk ook (veel) verder weg zijn. Daarom zijn alle vier de films vertaald en ondertiteld in het Engels en Duits.

Ook zijn de films in het Nederlands ondertiteld, Waarom zou je dat doen, horen wij u vragen. Nou dat hebben we geadviseerd omdat veel video’s tegenwoordig zonder geluid worden gekeken. Onderweg op een mobiele telefoon, onder werktijd of in de hal van de gemeente en ’s avonds in de etalage van de VVV. Met ondertiteling blijft de ‘voorbijganger’ meteen langer hangen; anders waren het slechts mooie stille bewegende plaatjes.

De ondertiteling is zowel in de video’s gebakken als ook als keuze aan Vimeo en Youtube toegevoegd. Probeer het zelf eens met de ‘CC’ knop rechtsonderin de film.

iMac Facebook Stichting Zutphen Promotie, citymarketing

IN DE BIOSCOOP

bioscoop cinemajestic, stichting zutphen promotie, promotievideo's

De video’s werden officieel gelanceerd met een heuse bioscoop-primeur. Cinemajestic heeft enkele weken achter elkaar de promotiefilms voorafgaand aan de hoofdfilms vertoond.

Omdat de bioscoop zo’n sterke regionale functie heeft hebben veel mensen kennis gemaakt met de films. Dit konden de ‘hoofdrolspelers’ goed merken aan de reacties die zij spontaan ontvingen.

Daarnaast werden ‘onze’ films door de pers goed ontvangen, We kregen zelfs regelrechte complimenten zoals: ‘Het vakmanschap straalt er van af.’ en ‘…fraaie en sierlijke beelden…’.

Heerlijk!

ENKELE CIJFERS

0+
mensen bereikt via social
0
Megabyte filmmateriaal
0
pixels per frame
0
tevredenheid

VANUIT DE LUCHT

Onderstaand een impressie van drone-beelden die zijn gemaakt t.b.v. de promotiefilm voor bedrijven.
Deze film komt zal in het voorjaar van 2017 verschijnen.

ACHTER DE SCHERMEN:

Loading...